DEMIN X. tájékoztató és program



DEBRECENI EGÉSZSÉGÜGYI MINŐSÉGÜGYI NAPOK – 2010.
SZERVEZETI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
KONFERENCIA ÉS TOVÁBBKÉPZŐ TANFOLYAM,
JAVASLATOK AZ EGÉSZSÉGÜGYI MINŐSÉGFEJLESZTÉS STRATÉGIÁJÁNAK KIALAKÍTÁSÁRA AZ ÉRDEKELTEK BEVONÁSÁVAL
PROGRAM

 (2010. május 20-21.)

Magyarországon az egészségügyi közkiadások GDP arányos csökkenése és az egészségi állapot romlása következett be.
A egészségügyi kiadások arányának elmaradása az OECD országok átlagától a magyarországi népegészségügy kedvezőtlen mutatóival párosul.
Az egészségi állapot helyzetét jelzi, hogy 2007-ben Magyarországon a születéskor várható élettartam csak 73,3 év volt, szemben az OECD országokban megfigyelt 79 évvel. Magyarország adatainál csak Törökországban alacsonyabb a születéskor várható élettartam (OECD, 2009).
Mivel az egészségügyi közkiadások az elkövetkező években várhatóan nem növelhetők, különösen fontos kérdés, hogy ebben a helyzetben milyen stratégiával lehet kezelni azt a gazdasági és társadalmi kihívást, hogy a romló egészségügyi finanszírozás mellett Magyarország lakosságának egészségi állapotában ne következzen be további romlás, illetve ezen stratégián belül a minőségszemléletnek, a minőségmenedzsmentnek milyen szerepe lehet?
A DEMIN X. – folytatva a korábbi konferenciák témáit - azokkal a minőségügyi kérdésekkel kíván foglalkozni, amelyek az eddigi minőségügyi tevékenységek fejlesztésével, a rendelkezésre álló erőforrások átcsoportosításával, a jelenlegi struktúrák, folyamatok összehangolásával, új struktúrák, folyamatok bevezetésével, működtetésével, rendszeres monitorozással, és az eredmények folyamatos értékelésével biztosítják az egészségügyi ellátórendszer eredményességének, hatékonyságának, biztonságának, továbbá a minőségügyi tevékenységek társadalmi kihatásának és a lakosság egészségi állapotának javítását és ezen keresztül egy erős társadalmi tőke és Magyarország versenyképességének fejlesztését.
A DEMIN X. végső célja olyan javaslatok megfogalmazása, az érdekeltek széleskörű bevonásával, amely alapját jelentheti az új kormányzat minőségügyi stratégiának az egészségügyi ellátás területén.

A konferencia fő témái

Minőségirányítás fejlesztése az egészségügyben
Alapellátás minősége, foglalkozás-egészségügy
Járóbeteg szakellátás minősége
Fekvőbeteg ellátás minősége
Az ellátás eredményessége, biztonsága
Finanszírozás, költséghatékonyság, minőség és fenntarthatóság
Minőség az egészségügyben - az érdekelt felek szempontjai, betegjogok, betegoktatás

Kerekasztal
Az egészségügyi minőségfejlesztés stratégiája
 következtetések,
 javaslatok

Minden fő témát felkért előadók ismertetnek. A felkért előadók előzetesen egyeztetett szempontok szerint tárgyalják a terület erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit, lehetséges veszélyeit. Meghatározzák a prioritások és a szükséges erőforrásokat.

* A csillaggal jelölt előadásoknál a DEMIN X. időpontjában érvényes beosztás és munkahely időközben megváltozott.

Az egészségügy minőségének fejlesztése közös ügyünk. A fejlesztési stratégia helyes irányának meghatározása érdekében ezért minél nagyobb számmal várunk minden érdeklődőt, az érdekelt felek aktív részvételét, írásbeli és szóbeli javaslatait.

I. nap
9.00 - 10.00 REGISZTRÁLÁS
10.00 A DEMIN X. résztvevőinek köszöntése
(Dr. Gődény Sándor, Tarr Judit)
10.15 MEGNYITÓ: Prof. Berta András, DE OEC klinikai centrumelnök-helyettes

10.30-11.30 NYITÓ ELŐADÁSOK
(A TEREM)
Prof. Dr. Molnár Pál elnök (Európai Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottsága): Minőség globális kihívásai és hatásai
Dr. Gődény Sándor egyetemi docens (DE OEC Népegészségügyi Kar, Megelőző Orvostani Intézet): Minőség az egészségügyben
Dr. Makara Péter egyetemi docens (DE OEC Népegészségügyi Kar, Megelőző Orvostani Intézet): Minőségfejlesztés a szakpolitikában
Dr. Rácz Jenő elnök (Magyar Kórházszövetség): Elvárások – látszat – valóság

11.30-11.45 szünet

PLENÁRIS ELŐADÁSOK
(A TEREM)
11.45-13.15
I. MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Moderátor: Dr. Topár József
Dr. Topár József adjunktus (Budapesti Műszaki Egyetem): Vezetési rendszer és minőségmenedzsment rendszer kapcsolata az egészségügyi ellátórendszerben
Dr. Szecsei Klára minőségügyi igazgató (MÁV Kórház, Szolnok): Minőségirányítási rendszerek fejlesztési lehetőségei az egészségügyben
Dr. Sződi Sándor ügyvezető igazgató (Minőségfejlesztési Központ): A szervezeti önértékelés buktatatói
*Dr. Kincses Gyula főigazgató (Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet): A külpiaci egészségügyi szolgáltatók minőségtanúsítási rendszerének kiépítése
Hozzászólás: Sümegi Endre ügyvezető (Szociális Klaszter Egyesület): Javaslat az önjavító egészségügyi ellátásra. (10 perc)

13.15-14.00 Ebédszünet

SZEKCIÓK
A TEREM
A2. 14.00-15.30 A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS ÉS A FEKVŐBETEG ELLÁTÁS MINŐSÉGE I.
Moderátor: Dr. Pásztélyi Zsolt, Dr Várszegi József
Dr Váradi Péter elnök (AXA Önkéntes Egészségpénztár Igazgatósága): Vevői elégedettség mérése és internetes közzététele az egészségügyi magánszolgáltatók esetén
Dr. Pásztélyi Zsolt választott elnök (Medicina 2000 Egyesület): A betegelégedettségi vizsgálatok szerepe az intézményi stratégiai tervezésben. Célok és eredmények a Vasútegészségügyben
Dr. Várszegi József, ügyvezető igazgató - Tóth Andrea minőségirányítási koordinátor (Szent Margit Rendelőintézet, Budapest-Óbuda): A stratégia és minőségfejlesztés egy lehetséges kapcsolata egy járóbeteg szakrendelőben
Dr. Thomka György orvos igazgató, Szente Zsuzsanna ápolási igazgató (Szent Margit Rendelőintézet, Budapest-Óbuda): A lean menedzsment alkalmazása a minőségfejlesztés területén, pilot projekt bemutatása, avagy új utak keresése a Szent Margit Rendelőintézetben
Dr. László Klára osztályvezető főorvos, Tóth Andrea minőségirányítási koordinátor (Szent Margit Rendelőintézet, Budapest-Óbuda): Szakmai indikátorok fejlesztése, avagy új utak keresése a Szent Margit Rendelőintézetben

15.30 -15.45 szünet

A3. 15.45- 17.00 A JÁRÓBETEG SZAKELLÁTÁS ÉS A FEKVŐBETEG ELLÁTÁS MINŐSÉGE II.
Moderátor: Dr. Rácz Jenő, Fábián Zoltán
Fábián Zoltán osztályvezető (SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ): A minőségügy célja a fekvőbeteg ellátásban
Jenei István (Corvinus Egyetem): Minőségfejlesztés (lean menedzsment) kórházi környezetben
Hogemann Éva osztályvezető, Kún Éva igazgató, Sümeghy Gyula igazgató (Semmelweis Egyetem): Minőségkultúra – az oktatás, kutatás, kommunikáció területén – a jövő orvos és egészségügyi szakdolgozó képzésében
Babonits Tamásné alelnök, Dr. Balogh Zoltán elnök (Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara): Az ellátás minősége az ápolói kompetencia tükrében
Hozzászólás: Radnai Judit (Szent Pantaleon Kórház Nonprofit Kft.):  Indikátorok alkalmazása a szakmai ellátás minőségének fejlesztésére a kórházakban.(10 perc)

SZEKCIÓK
B TEREM
B1. 14.00-15.45 ALAPELLÁTÁS MINŐSÉGE, FOGLALKOZÁS-EGÉSZSÉGÜGY
Moderátor: Dr. Dobos Éva, Dr. Komáromi Zoltán
Dr. Komáromi Zoltán országos szakfelügyelő főorvos (Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ): OEP indikátorok a szakfelügyelet oldaláról
Dr. Kőrösi László főosztályvezető-helyettes (Országos Egészségbiztosítási Pénztár): Háziorvosi indikátorrendszer a finanszírozás szempontjából
Dr. Dobos Éva (Háziorvosi Szakmai Kollégium): A háziorvosok hatásköri kompetenciája mint az ellátási szintek közötti kapcsolat fejlesztési lehetősége
Dr. Garay Erzsébet háziorvos, Békés megyei szakfelügyelő főorvos, a Háziorvosi Szakmai Kollégium tagja: Minőségfejlesztés az alapellátásban az OEP indikátorokon is túl
Dr. Dobai Csilla háziorvos: Tíz év tapasztalat az alapellátás minőségbiztosításában
Dr. Sándor János egyetemi docens (DE, NK, Megelőző Orvostani Intézet): Különböző indikátor-rendszerek összehangolásának lehetősége az alapellátásban.
Dr. Felszeghy Sára országos szakfelügyelő főorvos (Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ): Foglalkozás-egészségügy, mint az alapellátás része, lehetőségek és kihívások.

15.45-16.00 szünet

B2. 16.00- 18.00 MINŐSÉG AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN - AZ ÉRDEKELT FELEK SZEMPONTJAI, BETEGJOGOK, BETEGOKTATÁS
Moderátor: Tarr Judit,
Prof. Dr. Simon Tamás elnök (Magyar Rákellenes Liga): A rákbetegek ellátásának minősége a betegek szemszögéből
Simonné Váradi Zsuzsanna (SINOSZ): A komplex akadálymentesítés ismérvei a fogyatékkal élők szempontjából az egészségügyben.
Dr. Csehák Judit, Bodnár Ágnes (Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány): A betegjogi képviselet, mint a betegbiztonság, a minőségfejlesztés része
Dr. Élő Gábor egyetemi docens, klinikaigazgató-helyettes (SE Aneszteziológiai és Intenzív Terápiás Klinika): Tájékozott beleegyezés, előzetes rendelkezés
Becskeházi András: Standardizált bizonytalanság a gyógyszerészeknél
Bálint Gyöngyi (Synlab Hungary Kft): Rendszerek bevezetése és integrált működtetése során nyert tapasztalatok a Synlab Hungary Kft.-nél
Dr. Tombácz Imre szakbizottsági elnök (ISO 9000 FÓRUM Közhasznú Társadalmi Szervezet): Az ISO Fórum szerepe a hatékony minőségfejlesztésben

20.00 VACSORA
Karaoke Söröző

II. NAP.
2010. május 21.
PLENÁRIS ELŐADÁSOK
(A TEREM)
A4. 8.30-10.00 AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS EREDMÉNYESSÉGE ÉS BIZTONSÁGA.
Moderátor: Dr. Margitai Barnabás, Dr. Bognár Ágnes
*Kiss Norbert (Egészségbiztosítási Felügyelet): Az Egészségbiztosítási Felügyelet indikátorrendszere: tapasztalatok és fejlesztési lehetőségek
*Dr. Margitai Barnabás főigazgató (Egészségügyi Minőségfejlesztési Kórháztechnikai Intézet): Szervezeti hatékonyság fejlesztése a struktúraváltásban érintett intézményeknél - TÁMOP 6.2.5. „A” komponens
*Dr. Brunner Péter főigazgató (Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ): A szakfelügyelet szerepe és lehetőségei az egészségügyi ellátás eredményességének és biztonságának fejlesztésében
Dr. Kulin László (Egészségügyi Minisztérium): A diagnosztikus pontosság és a terápiás megfelelőség: az eredményes és biztonságos ellátás alapvető dimenziói
Dr. Bognár Ágnes (SZTE Szent-Györgyi Albert Klinikai Központ): Az eredményesség és a biztonság mérhetősége/mérése a fekvőbeteg ellátásban

10.00 - 10.15 szünet

A5. 10.15-11.45 FINANSZÍROZÁS, KÖLTSÉGHATÉKONYSÁG, MINŐSÉG ÉS FENNTARTHATÓSÁG
Moderátor: Dr. Dózsa Csaba
Dr. Dózsa Csaba elnökségi tag (Magyar Egészség-gazdaságtani Társaság): Minőség és eredményesség fejlesztésének lehetősége a szolgáltatásvásárlás keretében
Tarr Judit (SGS Hungária Kft): A minőségfejlesztés kérdései az egészségügyben a fenntartható fejlődés tükrében
Dr. Szentes Tamás (Józsefvárosi Egészségügyi Szolgálat), Dr. Papp Csaba (DEOEC) A rendszer szintjén értelmezhető minőségbiztosítás jelentősége, különös tekintettel a finanszírozásra
Dr. Takács Zoltán ügyvezető (Opinion Invest Kft): Minőség - gazdaságosság - eredményesség

KEREKASZTAL
(A TEREM)
(12.00-13.30)

Ahhoz, hogy valami megváltozzon: valamit meg kell változtatni.” (Hegel)

Következtetések, javaslatok a minőségfejlesztés stratégiára a szekcióvezetők összefoglalása és a résztvevők hozzászólásai alapján
(Kerekasztalt moderálják: Dr. Gődény Sándor - Tarr Judit)

I. 12.00 - 12.30: Kiegészítő hozzászólások
II.12.30-14.00: Szekcióvezetők összefoglalása, részvevők hozzászólása témánként és szempontonként.
TÉMÁK
 Minőség az egészségügyben, a népegészségügy szempontjai
 Minőségirányítási rendszer
 Finanszírozás, költséghatékonyság, minőség és fenntarthatóság
 Az egészségügyi ellátás eredményessége és biztonsága
 Minőségfejlesztése az egészségügyi ellátórendszer három szintjén
 Az érdekelt felek szempontjai, betegjogok, betegoktatás

SZEMPONTOK

 Jelenlegi helyzet
 Fejlesztésre vonatkozó javaslat
 Változtatás feltételei
 Szükséges erőforrás
 Várható haszon
 SWOT (gyengeségek, erősségek, lehetőségek, veszélyek)

II. A stratégiai minőségfejlesztésre vonatkozó munkaanyaggal kapcsolatos kérdések megbeszélése
TOVÁBBLÉPÉS
 Kikért? (A minőségfejlesztés eredményének élvezői)
 Mit? (A fontos és könnyen változtatható területek meghatározása)
 Hogyan? (Minőségfejlesztő módszerek, eszközök, projektek)
 Kivel? (Minőségfejlesztésben érdekelt felek, szakemberek)
 Mikor?
 Hol?
 

Legfrissebb hozzászólások